РАЗВИТИЕ ИНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГА И ЕГО ИНСТРУМЕНТОВ

  • Константин Анатольевич Татаринов Байкальский государственный университет https://orcid/org/0000-0003-2014-0417
Ключевые слова: интернет-маркетинг, веб-сайт компании, мобильное программное обеспечение, контент-маркетинг, эволюция интернет-маркетинга, блог, рекламные игры, интернет-инструменты, маркетинг в мессенджерах и социальных сетях, цифровая сеть, информационно-коммуникационные технологии, фан-страница, таргетированная реклама

Аннотация

Статья посвящена изучению инструментов интернет-маркетинга и их влиянию на маркетинговую деятельность компаний. Информационные технологии изменили методы ведения бизнеса, они стали интернациональным и ценным средством взаимодействия между всеми рыночными участниками. Число посредников в цепях поставок заметно сократилось, что удешевило товар для покупателей при заказе через интернет-магазин производителя. Продавец стал работать с конечным потребителем напрямую и собирать маркетинговую информацию об его интересах и мечтаниях. Природа маркетинга изменилась, наметился явный переход от массовых коммуникаций и глобально стандартизированных товаров к персоналистическому маркетингу и кастомизированным предложениям.

В статье рассмотрены преимущества и недостатки интернет-маркетинга для компаний и их клиентов. Представлена матрица функциональной эволюции интернет-маркетинга, представляющая последовательную смену взаимодействия человека с электронным миром (от чтения до ассимиляционной связи). Графически описана взаимосвязь между отдельными инструментами интернет-маркетинга. Сформирована позиция по отношению к интернет-маркетингу в малом бизнесе, когда простой рассказ в социальных сетях (в комментариях) о своем деле приводит тех, кто доверяет продукции маленькой фирмы. Традиционная рекламная кампания напротив приводит часто тех, кто часто делает возвраты и оставляет негативные отзывы, что может стать фатальным для представителей малого бизнеса.

Литература

Begishev I.R. Artificial Intelligence Technology: Global Experience of Its Development. Baikal Research Journal. 2020. Vol. 11. N 3. Р. 10-19. DOI: 10.17150/2411-6262.2020.11(3).1. (in Russian).

Brening D.V., Gek D.K., Kukartsev V.V. The current state and prospects for the application of SEO-promotion in Internet marketing. Social and economic systems management. 2018. Vol. 1. N 1 (9). Р. 17–23. (in Russian).

Bubnova Yu.B. Transformation of Bank's Business Model in Terms of Digital Economy. Bulletin of Baikal State University. 2019. Vol. 29. N 3. Р. 425–433. DOI: 10.17150/2500-2759.2019.29(3).425–433. (in Russian).

Buruk A.F., Logacheva O.M., Ubozhenko E.V. Trends in the development of e-commerce and Internet marketing. Interexpo Geo-Siberia. 2019. T. 5. P. 183–188. DOI: 10.33764/2618-981X-2019-5-183-188. (in Russian).

Bushuyev A.L., Derevtsova I.V., Maltseva Yu. A., Terentyeva V. D. Role of Information Security in Terms of Digital Economy. Baikal Research Journal. 2020. Vol. 11. N 1. DOI: 10.17150/2411-6262.20.11(1).6. (in Russian).

Gorokhov M.M., Dokuchaev D.E., Trefilova A.D. Internet marketing: strategy and types. Socio-economic management: theory and practice. 2019. N 1 (36). P. 21–24. (in Russian).

Grokhotova K.V., Vinokurova M.V. Using Internet marketing tools as a mechanism for promoting services. Global and Regional Research. 2021. T. 3. N 2. P. 59–69. (in Russian).

Zhigas M.G., Kuzmina S.N. Blockchain and Decentralized Money System: Principles of Building and Ways of Its Development. Bulletin of Baikal State University. 2020. Vol. 30. N 1. Р. 79–88. DOI: 10.17150/2500-2759.2020.30(1).79-88. (in Russian).

Zubova K.V., Kryuchkova N.A. Trends in the development of Internet marketing in the consumer goods market. Science of the XXI century: current directions of development. 2019. N 1-1. P. 267–271. (in Russian).

Izmest'eva E.S. Using editorial metrics to assess the effectiveness of journalistic activities in Internet media. Global and Regional Research. 2020. T. 2. N 2. P. 548–555. (in Russian).

Kovaleva I.V., Chubatyuk E. Development of Internet marketing in promoting goods on the market: theoretical aspect. Economics and business: theory and practice. 2019. N 7. P.63–68. DOI: 10.24411/2411-0450-2019-11078. (in Russian).

Kovalenko A.E., Kuzmenko Yu.G., Okolnishnikova I. Yu. Research of areas of responsibility for the implementation of Internet marketing technologies in small business. Drucker's Bulletin. 2020. N 2 (34). P. 158–175. DOI: 10.17213/ 2312-6469-2020-2-158-175. (in Russian).

Kovalenko A.E., Okolnishnikova I. Yu., Katochkov V.M. Development of the classification of Internet marketing technologies in small business based on the analysis of the information flow of Internet marketing. Drucker's Bulletin. 2019. N 1 (27). P. 273–286. DOI: 10.17213/2312-6469-2019-1-273-286. (in Russian).

Kopylov V. N. Influence of Internet Marketing on Consumer Behavior. Innovations and Investments. 2019. N 7. P. 108–110. (in Russian).

Korablina D.D. SMM-promotion as an effective tool for Internet marketing. Global and Regional Research. 2021. Vol.3. N 2. P. 125–131. (in Russian).

Kulikov A.D., Chupalova E.Yu. Internet marketing as an element of the digital economy. Economy and management of the national economy (St. Petersburg). 2020. N 13 (15). P. 79–84. (in Russian).

Makoveeva E.N. Modern development of Internet marketing. Science Alley. 2018. Vol. 7. N 11 (27). P. 93–97. (in Russian).

Maltseva S.M., Gvozdikov S.V., Stroganov D.A., Bazurina Yu.A. To the question of lies as a tool for Internet marketing. Azimuth of scientific research: economics and management. 2020. Vol. 9. N 4 (33). P. 227–229. DOI: 10.26140/anie-2020-0904-0052. (in Russian).

Medvedeva O.S., Ananyeva V.A. Features of the development of Internet marketing in the retail sector. Innovative Economy and Modern Management. 2019. N 3. P. 15–18. (in Russian).

Meleshko R.N. Modern tools for attracting clients. Global and Regional Research. 2021. Vol. 3. N 2. P. 163–168. (in Russian).

Nazaykin A. N. Online Resources in Modern Media Relations. Theoretical and Practical Issues of Journalism. 2020. Vol. 9. N 4. Р. 660–672. DOI: 10.17150/2308-6203.2020. 9(4).660-672. (in Russian).

Nikishkin V.V., Tsimbaev V.V. Internet marketing as a tool within the framework of relationship marketing in the interaction of shopping centers with customers. Marketing MBA. Enterprise marketing management. 2019. Vol. 10. N 3. P. 175–192. (in Russian).

Peredereeva A.V. Toolkit of Internet marketing and its importance in the modern economy. Bulletin of the student scientific society of the State Educational Institution of Higher Professional Education "Donetsk National University". 2018. Vol. 3. N 10. P. 136–140. (in Russian).

Popovskaya M.A., Maryanovskiy V.V. Internet marketing as an effective tool for the development of a modern enterprise. Journal«U». Economics. Control. Finance. 2019. N1(15). P. 65–76. (in Russian).

Reznik G.A., Atorina O.A. The role of Internet marketing in the activities of a modern enterprise. E-Scio. 2020. N 6 (45). P. 644–652. (in Russian).

Rusakova O.I., Golovan S.S. The Impact of Cybercrimes on the Banking System of Russia. Baikal Research Journal. 2021. Vol. 12. N 1. Р. 1–13. DOI: 10.17150/2411-6262.2021.12(1).1. (in Russian).

Samarukha V.I., Krasnova T.G., Dulesov A.N. Integrating Digital Production Systems. Bulletin of Baikal State University. 2020. Vol. 30. N 2. Р. 309–317. DOI: 10.17150/2500-2759.2020.30(2).309-317. (in Russian).

Tsai E.L., Belyakaite E.A. The role of Internet marketing in the modern economy. Proceedings of conferences SIC Sociosphere. 2019. N 49. P. 54–57. (in Russian).

Shchepilova G. G., Kruglova L. A. Video Content on the Internet: Features of Audience Consumption. Theoretical and Practical Issues of Journalism. 2019. Vol. 8. N 2. Р. 342–354. DOI: 10.17150/2308-6203.2019.8(2).342-354. (in Russian).

Sobolewski K. Rola marketingu internetowego w przedsiębiorstwie. https://docplayer.pl/453035-Rola-marketingu-internetowego-w-przedsiebiorstwie.html.

Опубликован
2022-04-13
Выпуск
Раздел
ЭКОНОМИКА, МЕНЕДЖМЕНТ, ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО. ЦИФРОВАЯ ТРАНСФОРМАЦИЯ БИЗНЕСА