РЕГИОНАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПРОЕКТЫ КАК СРЕДСТВО ПОВЫШЕНИЯ УРОВНЯ ПОДГОТОВКИ АБИТУРИЕНТОВ ПО ХИМИИ

  • Vladimir I. Lutsik Тверской государственный технический университет
  • Alexander E. Sobolev Тверской государственный технический университет
  • Denis S. Isaev Российский государственный педагогический университет им. А.И. Герцена
Ключевые слова: учителя химии, профессиональное сообщество, внеурочная работа, абитуриенты, качество знаний

Аннотация

В данной статье на примере деятельности Ассоциации учителей и преподавателей химии Тверской области демонстрируются возможности регионального профессионального сообщества учителей-предметников по содействию интеллектуальному развитию учащихся и формированию единого образовательного пространства «школа – вуз». Для достижения уставных целей Ассоциация ежегодно проводит многочисленные открытые конкурсы и соревнования, участие в которых является бесплатным как для учеников, так и для учителей. Целью конкурса «Мир химии» является создание открытого каталога учебных презентаций. Конкурс проводится по 21 номинации (презентации по учебным темам, «Имена в истории химии», «Ученые-химики Тверского региона», «Химическая книга рекордов», «Химия и другие науки», «Химия будущего» и др.; всего 997 рубрик). Конкурсы «Оригинальная задача» и «Химическая игротека» направлены на выявление лучших авторов олимпиадных заданий и дидактических игр по химии, а также на популяризацию олимпиадного движения. По окончании каждого конкурса публикуются коллекции лучших учебных материалов. Для выявления и поддержки одаренных школьников Ассоциация учителей и преподавателей химии Тверской области ежегодно проводит для всех желающих региональную олимпиаду «Химоня». Олимпиада пользуется большой популярностью – так, в 2017 г в этом интеллектуальном состязании приняли участие более 430 учащихся из 16 муниципалитетов Верхневолжья. Победители олимпиады «Химоня» получают приглашения на бесплатные занятия в Летнюю школу олимпийского резерва, которую ежегодно проводит Ассоциация учителей и преподавателей химии Тверской области. Показано, что активизация внеурочной деятельности школьников путем привлечения их к участию в региональных образовательных проектах приводит к повышению уровня подготовки и качества знаний абитуриентов по химии.

Для цитирования:

Луцик В.И., Соболев А.Е., Исаев Д.С. Региональные образовательные проекты как средство повышения уровня подготовки абитуриентов по химии. Изв. вузов. Химия и хим. технология. 2018. Т. 61. Вып. 6. С. 103-108

Литература

Sobolev A., Isaev D. Organization of the professional community of chemistry teachers in the Russian Federation. Proc. 8th In-ternational Technology, Education and Development Conference INTED2014 (10-12 March, 2014; Valencia, Spain). 2014. P. 2699 – 2706.

Sobolev A.E., Isaev D.S. From an initiative group of teachers to the professional community of educational specialists (experience of the Association of chemistry teachers and lecturers of the Tver region). Actual problems of chemical and ecological education: Proc. 63th all-Russian scientific-practical conference of chemists with international participation (14-16 April, 2016, Sankt-Petersburg). Sankt-Petersburg: Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen Publishers. 2016. P. 28 – 32 (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S. Association of chemistry teachers as a form of the organization of methodical work. VII Interregional scientific-practical conference with international participation (15–17 November, 2016, Astrakhan): Proc. Astrakhan: Astrakhan State University Publishers. 2016. P. 34 – 38 (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S. Regional Association of chemistry teachers and lecturers: experience, problems, perspectives. Chemistry at school. 2016. N 9. P. 33 – 37 (in Russian).

Sobolev A., Isaev D. The establishment and the implementation of the system for management of professional growth of educa-tional specialists within the framework of the Association of chemistry teachers: Proc. 8th International Conference on Education and New Learning Technologies EDULEARN16 (4-6 July, 2016; Barcelona, Spain). 2016. P. 3361 – 3369.

Isaev D.S., Sobolev A.E. An innovative approach to extracurricular activities among schoolchildren in chemistry. Actual problems of science, industry and chemical education: Proc. VIII All-Russian scientific-practical conference with international participation (7-9 November 2017, Astrakhan). Edited by E.F. Matveeva. Astrakhan: Publisher: Sorokin Roman Vasilyevich. 2017. P. 138-142 (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S. Some results of the work of the Tver regional branch of the Association of chemistry teachers and lec-turers of Russia for 2012-2016. Actual problems of chemical education in secondary and high school: Coll. of scientific papers. Ed. by E.Ya. Arshanskiy. Vitebsk: Vitebsk State University named after P.M. Masherov Publishers. 2016. P. 133 – 136 (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S. Experience of Association of chemistry teachers and lecturers of the Tver region on development of the potential of the regional system of chemical education. Vestnik obrazovaniya. 2016. N 18. P. 19-23 (in Russian).

Isaev D.S., Sobolev A.E. Regional Association of chemistry teachers and lecturers: solving experience of tactical tasks. Khimiya v Shkole. 2017. N 3. P. 2-5 (in Russian).

Isaev D.S., Sobolev A.E. Organization of extracurricular work in chemistry in accordance with the Federal state educational standard: the experience of the Tver region. Actual problems of chemical and ecological education: Proc. 63th All-Russian scien-tific-practical conference of chemists with international participation (14-16 April, 2016, Sankt-Petersburg). SPb.: Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen Publishers. 2016. P. 20 – 27 (in Russian).

Isaev D.S., Sobolev A.E. The main directions of pedagogical activities in the classroom and during extracurricular activities in chemistry // Actual problems of chemical and ecological education: Proc. 64th All-Russian scientific-practical conference of chem-ists with international participation (13-15 April, 2017, Sankt-Petersburg). SPb.: Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen Publishers. 2017. P. 79 – 88 (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S. Website of the professional community of chemistry teachers as a tool of methodological support, in-formation resource and means of communication of educators. Actual problems of chemical and ecological education: Proc. 64th All-Russian scientific-practical conference of chemists with international participation (13-15 April, 2017, Sankt-Petersburg). SPb.: Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen Publishers. 2017. P. 155 – 164 (in Russian).

Isaev D.S. Textbook on chemistry: a manual for students of 8th grade of educational institutions. Ed. by A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2015. 368 p. (in Russian).

Isaev D.S., Sobolev A.E., Kiperman S.N., Taraskina M.Yu. Chemistry-8: the collection of didactic tasks (current and final control). Tver: SFK-Office Publishers. 2017. 80 p. (in Russian).

Isaev D.S., Konopol’skaya L.S., Selina T.Yu., Abramova S.I. et al. Chemical games store: the collection of didactic games in chemistry. Tver: SFK-Office Publishers. 2014. 104 p. (in Russian).

Isaev D.S., S.I. Abramova, G.A. Petrova et al. Chemical games store: the collection of didactic games in chemistry. Sci. editor A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2015. N 2. 96 p. (in Russian).

Isaev D.S., Yakimova L.V., Afanasyeva T.I. et al. Chemical games store: the collection of didactic games in chemistry. Ed. by A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2016. N 3. 72 p. (in Russian).

D.S. Isaev et al. Chemical games store: the collection of didactic games in chemistry. Ed. by A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2017. N 4. 100 p. (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S., Gorbunova T.A., Selina T.Yu. et al. Original problem: the collection of Olympiad tasks in chemistry. Tver: SFK-Office Publishers. 2013. 76 p. (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S., Nifaeva E.V. et al. Original problem: the collection of Olympiad tasks in chemistry. Tver: SFK-Office Publishers. 2014. N 2. 68 p. (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S., Yakimova L.V. et al. Original problem: the collection of Olympiad tasks in chemistry. Sci. editor A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2015. N 3. 68 p. (in Russian).

Sobolev A.E., Isaev D.S., Yakimova L.V. et al. Original problem: the collection of Olympiad tasks in chemistry. Ed. by A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2016. N 4. 72 p. (in Russian).

Sobolev A.E., Yakimova L.V., Isaev D.S. et al. Original problem: the collection of Olympiad tasks in chemistry. Ed. by A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2017. N 5. 64 p. (in Russian).

Isaev D., Sobolev A. Educational project “Khimonya” as one of the components of the regional system of extracurricular work in chemistry. Proc. 8th Internat. Conf. on Education and New Learning Technologies EDULEARN16 (4-6 July, 2016; Barcelona, Spain). 2016. P. 2284 – 2289.

Savinova I.V., Isaev D.S., Yakimova L.V. et al. Chemical laboratory: the collection of creative works in chemistry. Ed. by A.E. Sobolev. Tver: SFK-Office Publishers. 2017. N 1. 48 p. (in Russian).

Опубликован
2018-06-06
Раздел
Научные и методические проблемы